|
Doom III
2005.10.20. 19:38
Doom III: Resurrection of Evil
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium IV vagy Athlon XP, 384 MB RAM, nVidia GeForce 3 vagy ATI Radeon 8500
Ajánlott: Pentium IV 3 GHz vagy Athlon XP 3000+, 1 GB RAM, nVidia GeForce 6 vagy ATI Radeon 9800
Hasonló játékok: DOOM 3
Kategória: FPS
A pokol teremtményeinek mészárlása már biztos, hogy örökké folytatódni fog. Alig nyolc hónappal az eredeti Doom 3 megjelenése után megérkezett a kiegészítő, amit nem az id Software, hanem a velük szorosan együttműködő Nerve Software készített el. A stílus persze maradt, a cél továbbra is a gondolkodás nélküli hentelés.
A kiegészítő valóban nem rugaszkodik el túlzottan az eredetitől. A vérfagyasztó horror hangulatot csupán új fegyverekkel és szörnyekkel egészítették ki, így számítson mindenki pusztán a szokásos minimál kiegészítőre. A történet egy B kategóriás filmnek sem ér nyomába, szerintem nyugodtan át is lehet ugrani az átvezető dialógusokat játék közben. A kiegészítő kizárólag fanatikusoknak ajánlott.
Az események két évvel az eredeti játék pokoli katasztrófája után folytatódnak. A pénzéhes Union Aerospace Corporation profit reményében újabb kutatóbázist épít a Marson, hogy tovább folytathassák a korábbi bázis tudósai által felfedezett marsi civilizáció tanulmányozását. Egy nem meglepő fordulat viszont újra rászabadítja a csapatra a pokol minden undorító lényét.
A főhős nem ugyanaz, mint a Doom 3-ban, hisz egy felelőtlen katonát alakíthatunk, aki talál egy fura tárgyat, amit persze meg is vizsgál, de arra nem számít, hogy ezzel kiírtja a környék minden élőlényét és emellett nyitva hagyja a pokol kapuját, amin keresztül még sok ezer nyalánkság szabadul a humanoid telepre. A vezetőjük ezúttal Dr. Betruger, aki maga is démonná vált az idők során. A cél persze a kegytárgy megsemmisítése a pokol tornácán és a portál bezárása, lehetőség szerint örökre. Ehhez mindössze a milliónyi gonosz ellenséget kell kiütni a nyeregből.
A számítógép hardverek fejlődése úgy látszik nem volt elég gyors, hiszen még mindig szinte teljesen sötét a díszlet, még mindig egy tech demo, ami jóval megelőzi saját korát. A zseblámpa nagy barátja lesz minden játékosnak, hiszen a képernyő 2/3-a még most is fekete lesz. A feladat összetettsége sem változott sokat. Elsőként agyon kell lőni mindenkit, majd megkeresni a továbbjutáshoz szükséges kulcsot, PDA adatokat, majd végül magát a kijáratot a területről. Ráadásul a történet még kevesebb lesz itt, mint az eredeti Doom 3-ban, pedig az igazat megvallva ott sem lehetett volna regényt írni az átvezető szövegekből. Most még az animációk is rövidebbek. A Resurrection of Evil lecsupaszított akció, mint amilyen az eredeti Doom ('95) volt.
A Doom 3 mindenidők leglenyűgözőbb grafikai motorjával rendelkező programja volt, és az is igaz, hogy a játék inkább egy nagy, hosszú tech demóra hasonlított. A kiegészítőben a készítők jóval változatosabb tájat próbáltak kreálni. Az első néhány szint egy ásatás helyszínén vezet keresztül, ami nagyon hasonlít az alapjáték végpályáira. Ezután jutunk a bázis belsejébe, amit a készítők nem tudnak megunni, így ez adja a bejárandó terep jó részét. A pokolba csak a legvégén érkezünk meg, ahol relatíve szolid, elviselhető utolsó összecsapás vár UAC katonánkra.
Ahogyan a végső rohamban, úgy az egész játék során egy kibővített fegyverarzenállal harcolhatunk a gonosz ellen. Megtaláljuk a jó öreg dupla csöves sörétes puskát, ami egyszerre csak két töltényt tud befogadni, de cserébe szépen terít és komoly lyukat szakít bárkibe aki megpróbál az utunkba állni. A másik újjítás egy érdekes fegyver, a Half Life 2-ben található Gravity Gunhoz hasonló kütyü, azzal a kivétellel, hogy ez jóval harc központúbb.
Fel lehet emelni vele tárgyakat, majd eldobni, vagy leejteni. Itt minden Doom függő már dörzsölheti a kezét és gondolkodhat azon, hogy milyen lesz dobálni a robbanó hordókat. Természetesen lehet, de csak saját felelősségre. Egy kis idő után felrobban, az nem olyan jó érzés. A fegyver a tárgyakon kívül képes megragadni az ellenfelek lövedékeit. Persze nem állítja meg az ólomgolyókat Neo-ként, bár nem is sok ellenfél lövöldöz ránk fegyverrel.
Hogy mégse legyen unalmas a játék, megjelent számos új szörny is, például a piros tűzlabdás klasszikus mellett a kék labdákat hajító csúnya fiú. Ez a módszer az esetek nagy részében működik, aki a húsvéti és egyéb kirándulásokon jeleskedik a "ragadós kesztyűvel labda elkapásban", az ügyes lesz itt is.
Az arzenálban a fegyvereken túl találunk egy kegytárgyat is, ami miatt az egész balhé beindult. A kegytárgy mindenféle különleges erőkkel ruházza fel azt, aki a kezében tartja, jelen esetben minket. Kezdetben az időt tudjuk vele lelassítani, azaz időt tudunk nyerni ellenfeleinkhez képest. A későbbi szinteken megkapjuk a berserk erőt is, amivel egy bizonyos ideig egy ütés -> temetés módszert alkalmazhatunk a gonosz erőkön. A játéknak az utolsó néhány pályáján pedig igazi gyilokmasinává válhatunk, hiszen megkapjuk a sebezhetetlenséget. A játékban a különleges képességek helyes és okos használata nagyon fontossá válik. A kiegészítőben sokszor ugrik ránk többszöröse annak a szörny mennyiségnek, mint amit a Doom 3-ban láttunk. A kegytárgyra is ugyanúgy szükségünk lesz menet közben, mint a fegyvereinkre.
Nagyon jó dolog egyébként, hogy van néhány új játékszer, hiszen a szörnyek is sokat fejlődtek. A legáltalánosabb új szörny a "vulgar" nevezetű, akiről az előbb is említést tettem már. Olyan, mint a Super-Imp, csak nem barna, hanem szürkés zöld vagy kék, és kék/zöld plazmát lövell ki karja segítségével. Továbbá megtalálhatóak a régi részekből ismerős, némileg továbbfejlesztett pokolfajzatok is, mint a rakétás magas szörny, vagy a számítógép monitor szájjal. A legkeményebbek persze a főellenségek, őket csak és kizárólag a kegytárgy által nyújtott erők segítségével lehet hidegre tenni, illetve valamilyen módon használnunk kell a Grabber puskánkat is, természetesen halálos lövedékek magunkhoz vonzására, majd kilövésére a megfelelő célra.
Mint kiegészítővel, a Resurrection of Evillel kapcsolatban mindenki arra számít, hogy ugyan úgy néz majd ki, mint az eredeti. Ez a feltételezés helyes. Viszont ez a valaha volt legjobban kinéző játék, szóval nem is kell emiatt panaszkodni, maximum azért, hogy továbbra is unalmasak a pályák. Meg kellene tanulni minden fejlesztő cégnek, hogy néha ki kell rúgni pár programozót és felvenni valakit, aki kreatív és van művészi adottsága. Sokat lendített volna a játékon.
A legtöbb időt az ásatások pályáin töltjük el, majd a Mars bázison és a pokolban találkozunk. Az unalmas szintek ellenére az objektumok, fegyverek, tárgyak és ellenségek gyönyörűen lettek lemodellezve, technikailag teljesen tökéletes formákat értek el, sőt teljesen lenyűgöző fokot értek el a vizuális elemek minőségében. Emellett a szinkronhangok is jók lettek, igazi horror moziba illő röfögések és morgások kísérik a szövegeket.
Természetesen fokozottan igaz a kiegészítőre, amit az FPS-ekről szoktam mondani. Rövid. Nagyon rövid. Kevesebb, mint 10 óra alatt egy rutinos játékos végigviszi. Ezután persze semmi öröm nem lesz benne, maximum végigvinni Hell nehézségi fokozaton is.
| |